11111

DERS TANITIM BİLGİLERİ


dpsi.ss.ieu.edu.tr

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
Güz/Bahar
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sağlık ve hastalığın sosyal ve kültürel temlerini açıklamak
  • Hastalıkların gelişiminde, tedavisinde ve önlenmesinde psikolojinin katkılarını tartışmak
  • Psikolojinin, iyileştirmeye, sağlık sistemine ve hastalıkların önlemesine olan katkılarını incelemek
  • Sağlık psikolojinde, güncel yaklaşım ve tedavilere dair bilgilendirmek
  • Sağlık üstünde etkili olan kişisel ve çevresel faktörleri tanımlamak ve ve bunları ayrıntılı olarak incelemek
  • Stresin hastalık üstündeki etkilerine dair kanıtlanmış bulguları tanıtmak
  • Sağlık psikoloğunun, hem uygulama hem de araştırma yönelimli olanların, uyması gereken ahlaki standartları ve yasal sorumlukları tanıtmak ve anlaşılmasını sağlamak
  • Tedavi sürecinde sağlık profesyonelleriyle iletişim ve bunun tedaviye uyma üstündeki etkilerini konuşmak
  • Sağlığı tehdit eden davranışlara örneğin; sigara içme, çok fazla alkol tüketme, kötü beslenme neden başvurduğumuzu, bu davranışları değiştirmek için ne yapılabileceğini ve değiştirilmedikleri takdirde sağlığımız üstünde oluşabilecek bedelleri tartışmak
  • Kadın sağlığı ve doğum kontrol teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak
  • Sağlıkla ilintili hayat kalitesi ve stigma bibi kavramlara aşina olmak ve bunların alanda kullanımına dair bilgi sahibi olmak
  • Hayatın son dönemine ve ölüme dair konuları ve sağlık psikologlarının bu alanda yaptıkları çalışmaları tanıtmak
  • Alanda bir sağlık psikoloji araştırması yürütmek ve bunu rapor haline getirmek
Ders Tanımı

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dönemin gözden geçirilmesi  
2 Sağlık Psikolojisi’ne Giriş
3 Sağlık Psikolojisinin çerçevesi Mokdad, A.H., Marks, J.S., Stroup, D.F., & Gerberding, J.L. (2004). Actual causes of death in the United States, 2000. JAMA, 10; 29:123845.Kaplan, R.M. (1990). Behaviour as the central outcome in health care, American Psychologist, 45: 1211?20.
4 Spesifik sağlık ilintili davranışlar Sutton, S (1998). Predicting and explaining intentions and behaviour: how well are we doing? Journal of Applied Social Psychology, 28, 131738. Ogden, J. (2003). Some problems with social cognition models: a pragmatic and conceptual analysis, Health Psychology, 22(4): 424?8.
5 Spesifik sağlık ilintili davranışlar West, R. (2005). Time for a change: putting the Transtheoretical (Stages of Change) model to rest. Addiction, 100, 10361039. Armitage, C. J. (2005). Can the Theory of Planned Behaviour predict the maintenance of physical activity? Health Psychology, 24 (3), 235245.
6 1. ara sınav
7 Spesifik sağlık ilintili davranışlar Murgraff, V., White, D., and Phillips, K (1999). An application of protection motivation theory to riskier single occasion drinking. Psychology and Health, 14, 339350.DiClemente, C.C., Prochaska, J.O., Fairhurst, S.K. et al. (1991) The process of smoking cessation: An analysis of precontemplation, contemplation, and preparation stages of change, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59: 295?304.
8 Sağlığı tehdit eden davranışlar: alkolizm ve sigara içme Wardle, J., and Beales, S. (1988). Control and loss of control over eating: an experimental investigation. Journal of Abnormal Psychology, 97, 3540.Woodcock, A., Stenner, K., & Ingham, R. (1992). Young people talking about HIV and AIDS: Interpretations of personal risk of infection. Health Education Research: Theory and Practice, 7, 22934.
9 Sağlık davranışları Jones, S. L., Jones, P. K. & Katz, J. (1988). Health belief model intervention to increase compliance with emergency department patients. Medical Care, 26, 11721184.Gollwitzer, P.M., & Sheeran, P. (2006). Implementation intentions and goal achievement: A metaanalysis of effects and processes. Advances in Experimental Social Psychology, 38, 69119.
10 Sağlık Bakımı Roter, D.L., Steward, M., Putnam, S.M. et al. (1997) Communication pattern of primary care physicians, Journal of the American Medical Association, 277:350?6.Mead, N. and Bower, P. (2000). Patient centredness: a conceptual framework and review of empirical literature. Social Science and Medicine, 51: 1087?110.
11 2. ara sınav
12 HastaBakım veren ilişkisi T Horne, R and Weinman. J. (2002). Self regulation and self management in Asthma: exploring the role of illness perceptions and treatment beliefs in explaining non adherence to Preventer medication. Psychology and Health, 17, 1732.Simpson SH, Eurich DT, Majumdar SR, Padwal RS, Tsuyuki RT, Varney J, & Johnson JA (2006). A metaanalysis of the association between adherence to drug therapy and mortality. British Medical Journal. Jul 1;333(7557):15.
13 Kronik hastalığı yönetimi Eccleston, C., Morley, S., Williams, A., Yorke, L. and Mastroyannopoulou, K. (2002). Systematic review of randomised controlled trials of psychological therapy for chronic pain in children and adolescents with a subset metaanalysis of pain relief, Pain, 99(1?2): 157?65.Smith, JA. (in press) Pain as an assault on the self: An interpretative phenomenological analysis of the psychological impact of chronic benign low back pain. Psychology and Health
14 Kronik Hastalık Taylor, S.E. (1983). Adjustment to threatening events: A theory of cognitive adaptation, American Psychologist, 38: 1161?73.Petrie, K.J.,Cameron, L.D., Ellis, C.J., Buick, D. & Weinman, J. (2002). Changing illness perceptions after myocardial infarction: an early intervention randomized controlled trial. Psychosomatic Medicine, 64, 580586.
15 Kronik hastalığa değişik yaklaşımlar Antoni, M.H., Carrico,A. w., Duran ,R.E., Spitzer, S., Penedo, F., Ironson, G., Fletcher, M.A., Klimas, N. & Schneiderman, N. (2006). Randomized clinical trial of cognitive behavioral stress management on human immunodeficiency virus viral load in gay men treated with highly active anti retroviral therapy. Psychosomatic Medicine, 68, 143151.
16 Kronik hastalığın etkisi Ogden, J., Clementi, C. & Aylwin, S. (2006). The impact of obesity surgery and the paradox of control: A qualitative study. Psychology and Health, 21(2), 273293. Rapkin, BD and Schwartz, CE. (2004). Towards a theoretical model of quality of life appraisal: Implications of findings from studies of response shift. Health and quality of life outcomes. 2, 14.
Ders Kitabı Yukarıda belirtilen makaleler ve power point sunumlar
Önerilen Okumalar/Materyaller Her yıl değişen ek makaleler/Ogden, J (2007). Essential Readings in Health Psychology. Open University Pres.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
7
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
14
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
15
Final Sınavı
1
35
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirebilmek. X
2 Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinlerarası boyutta inceleyebilmek X
3 Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek.
4 Psikoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilmek, öğrenmeyi yönlendirebilmek ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek. X
5 Psikoloji alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. X
6 Psikoloji alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. X
7 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek. X
8 Psikoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek.
9 Psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek. X
10 Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izlemek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek. X
11 Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek. X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 

İzmir Ekonomi Üniversitesi | Sakarya Caddesi No:156, 35330 Balçova - İZMİR Tel: +90 232 279 25 25 | webmaster@ieu.edu.tr | YBS 2010